Studia orkiestrowe na saksofon. Cz. 2, Muzyka europejska / Paweł Gusnar

35,00 zł

Ilość
dostępny

W roku 1846, kiedy Adolphe Sax opatentował swój wynalazek, chyba nikt nie przypuszczał, że po ponad 170 latach saksofon stanie się instrumentem tak popularnym i wszechstronnym. W połowie XIX wieku bardzo entuzjastycznie wypowiadał się o nim Hector Berlioz, pisząc: "Żaden inny znany mi instrument nie posiada takiego ciekawego, intrygującego brzmienia, mieszczącego się na granicy ciszy. [...] Jego podstawowa zasługa, według mnie, tkwi w zróżnicowanym pięknie brzmienia, raz mrocznego i spokojnego, raz pełnego pasji, marzącego, melancholijnego, bądź niewyraźnego jak echo echa, jak trudne do wyodrębnienia rośliny podczas łagodnego powiewu wiatru w lasach lub jak tajemnicze wibracje dzwonu długo po tym, jak został uderzony".

Dziś saksofon funkcjonuje jako pełnoprawny instrument solowy i kameralny. Trudno bez niego wyobrazić sobie orkiestry dęte czy big-bandy. Ważną rolę odgrywa również w orkiestrze symfonicznej, o czym świadczy nie tyle liczba utworów z jego udziałem, co powierzana mu nierzadko funkcja odtwórcy solowych partii orkiestrowych. Dla przykładu można wymienić choćby Arlezjankę George'a Bizeta, Obrazki z wystawy (Stary zamek) Modesta Musorgskiego, Bolero Maurice'a Ravela czy Tańce symfoniczne Siergieja Rachmaninowa. W swoich utworach wykorzystuje go również wielu polskich kompozytorów współczesnych, między innymi Krzysztof Penderecki (Powiało na mnie morze snów... Pieśni zadumy i nostalgii) i Piotr Moss (Cyrk Giuseppe).

Jako saksofonista współpracujący od ponad dwudziestu lat z wieloma orkiestrami symfonicznymi - na czele z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Sinfonią Varsovią oraz Polską Orkiestrą Radiową - po blisko czterdziestu latach od pierwszego wydania pracy pod redakcją Lesława Lica oddaję w Państwa ręce nową wersję Studiów orkiestrowych na saksofon. Jej celem jest prezentacja utworów niepublikowanych dotąd w studiach orkiestrowych bądź istniejących w wersji niepełnej. Nowością są wspomniane wcześniej kompozycje Krzysztofa Pendereckiego i Piotra Mossa, a także dzieła Aleksandra Tansmana, Mieczysława Wajnberga, Siergieja Prokofiewa, Heitora Villi-Lobosa, Aarona Coplanda, Leonarda Bernsteina i Williama Waltona. Ciekawostkę stanowi zastosowanie saksofonu sopranowego w Obrazkach z wystawy Modesta Musorgskiego w orkiestracji Siergieja Gorczakowa. Na szczególną uwagę zasługują ponadto kompozycje, w których równolegle występują dwa saksofony lub więcej, co umożliwia grupową realizację partii saksofonowych (dzieła Dmitrija Szostakowicza, George'a Gershwina, Bernsteina i Ravela). Elementem wyróżniającym niniejszą pracę są obszerne informacje źródłowe o poszczególnych utworach - zebrane, opracowane i opatrzone komentarzem przez Emilię Dudkiewicz - dotyczące między innymi: obsady wykonawczej, czasu trwania, czasu i miejsca powstania, dedykacji, prawykonania, wybranej dyskografii i literatury przedmiotu. Mam nadzieję, że publikacja ta przyczyni się do pogłębienia wiedzy na temat zastosowania różnych odmian saksofonu w orkiestrze i umożliwi uzyskanie praktycznych umiejętności w tym zakresie.

Recenzje i rekomendacje

umfc-2018002
AUTOR Paweł Gusnar
INSTRUMENT / OBSADA Saksofon
OPRACOWANIE / REDAKCJA Emilia Dudkiewicz
ILUSTRACJE / OPRAC. GRAF. Agata Moryto
WYDANIE Wydanie 1.
MIEJSCE WYDANIA Warszawa
WYDAWCA Chopin University Press
ROK WYDANIA 2018
LICZBA STRON 111
OPRAWA Oprawa miękka
ISBN / ISSN / ISNM 9788365990037
DODATKOWE INF. Recenzje wydawnicze: prof. Krzysztof Pederecki, prof. dr hab. Andrzej Rzymkowski.
KATEGORIA I TAGI
  • Style i gatunki muzyczne
  • Nauka muzyki
  • Książki
  • Nuty
  • Saksofon
  • Muzyka saksofonowa
  • Studia orkiestrowe
  • Saksofon
  • saxophone
  • saksofon
  • for Saxophone
  • Paweł Gusnar
  • studia orkiestrowe
  • Emilia Dudkiewicz
  • european music
  • orchestral studies
  • Studia orkiestrowe na saksofon
  • Zobacz także