Johann Sebastian Bach: 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014–1019 / P. Łosakiewicz, L. Stawarz

45,00 zł
Ilość
dostępny

Zawartość płyty

Johann Sebastian Bach 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014–1019

CD1

I. Sonata h-moll

1. Adagio [03'44'']
2. Allegro [02'56'']
3. Andante [03'18'']
4. Allegro [03'39'']

II Sonata A-dur

5. Dolce [02'59'']
6. Allegro [03'18'']
7. Andante [03'12'']
8. Presto [04'33'']

III Sonata E-dur

9. Adagio [04'50'']
10. Allegro [03'11'']
11. Adagio ma non tanto [05'04'']
12. Allegro [04'20'']

CD2

IV Sonata c-moll

1. Largo [04'27'']
2. Allegro [04'35'']
3. Adagio [03'36'']
4. Allegro [04'39'']

V Sonata f-moll

5. [Largo] [06'04'']
6. Allegro [04'34'']
7. Adagio [02'47'']
8. Vivace [02'27'']

VI Sonata G-dur

9. Vivace [03'35'']
10. Largo [01'42'']
11. Allegro - harpsichord solo [03'21'']
12. Adagio [02'51'']
13. Allegro [03'29'']

Całkowity czas

CD 1: 48'14''
CD 2: 48'14''

Opis

"J.S. Bach – 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014-1019 to rozmowa, dialog, wzajemne nasłuchiwanie. Nagranie Pawła Łosakiewicza i Lilianny Stawarz ma wiele zalet. Co jednak najważniejsze, nie narzuca się, płynie w swoim tempie, zaciekawia, daje do myślenia. Artyści prawdziwie muzykują - gadają, dopowiadają, jakby nagle w dobrze znanych nutach Bacha odnaleźli tylko sobie znane historie."

Jacek Hawryluk, Program 2 Polskiego Radia

Johann Sebastian Bach wykorzystywał niemal wszystkie zastane formy muzyczne swoich czasów; używał ich oczywiście twórczo i czasem w sposób oryginalny. Sonata jest w jego twórczości reprezentowana bogato i różnorodnie, a wśród dzieł tego rodzaju najważniejsze miejsce zajmują sonaty z udziałem skrzypiec. Przypuszcza się, że wiele spośród nich mogło powstać w okresie działalności na dworze w Köthen - pisze Piotr Maculewicz w książeczce do płyty. - Pracodawca Bacha - muzykalny książę Leopold - otaczał się znakomitymi wirtuozami i chłonął najbardziej aktualny repertuar, w tym najmodniejszy - włoski. Na pewno wtedy powstały epokowe "Sei solo a violino", znane z autografu datowanego na rok 1720, w skład których weszły trzy sonaty i trzy partity (czyli suity lub sonaty da camera) na skrzypce solo - wyjątkowo, co podkreślał sam tytuł - senzabasso . Jednak datowanie innych dzieł kameralnych Bacha jest trudne, zachowały się bowiem na ogół tylko w rękopiśmiennych kopiach uczniów. Co ciekawe, żaden z tych utworów nie został wydany drukiem, choć zapotrzebowanie na taki repertuar było ogromne. Wybitny badacz twórczości Bacha - Christoph Wolff - przypuszcza, że powodem była bezkompromisowość autora, który nie czynił żadnych ustępstw wobec muzycznych dyletantów, a swe utwory komponował z myślą o muzykach o najwyższych umiejętnościach: zapewne o sobie i swych uczniach oraz synach.

Paweł Łosakiewicz (skrzypce) oraz Lilianna Stawarz (klawesyn) - wybitni interpretatorzy muzyki dawnej - postanowili wspólnie nagrać 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014–1019 Johanna Sebastiana Bacha, a ich mistrzowskie interpretacje potwierdzają słowa Maculewicza - utwory te powstały z myślą o muzykach o najwyższych umiejętnościach. Pełno tu ukrytych subtelności, gra artystów jest lekka i wciągająca, a zarazem doskonale oddająca intencje kompozytora z Lipska. Jest to zarazem kolejna płyta w dorobku każdego z tych utytułowanych muzyków, w ubiegłym roku Lilianna Stawarz otrzymała Fryderyka za płytę z oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo (w kategorii Album Roku – Muzyka Dawna), zaś wydany z Chopin University Press album Pawła Łosakiewicza 12 Fantazji na skrzypce solo / G. F. Telemann stanowi pierwsze polskie nagranie fonograficzne kompletu fantazji G.Ph. Telemanna. 

"Zabawne… słuchając tego duetu, nieodparcie mam wrażenie przyciągania kontrastów. On – jakby chciał "mówić" za dwoje. Ona - przeciwnie; rozmarzona, za wszelką cenę pozostająca w tle. Przedziwny związek nieco kapryśnych skrzypiec i piekielnie poważnego klawesynu. Ale czy właśnie nie na tak szerokim diapazonie rozpięta jest muzyka Jana Sebastiana? Czasami wstrząsająco poważna, innym razem rozkosznie radosna. 6 Sonat na skrzypce i klawesyn… dwojga doświadczonych artystów, którym nie jest wszystko jedno"

Jacek Hawryluk, Program 2 Polskiego Radia

KOMPOZYTOR Jan Sebastian Bach (1685-1750)
WYKONAWCA Paweł Łosakiewicz (skrzypce), Lilianna Stawarz (klawesyn)
INSTRUMENT / OBSADA Skrzypce, Klawesyn
OPRACOWANIE / REDAKCJA Maja Baczyńska (redaktor wydawca), Agnieszka Szczepańczyk (realizacja), Andrzej Lupa (realizacja), Katarzyna Bałdyga
TŁUMACZENIE Michał Kubicki
ILUSTRACJE / OPRAC. GRAF. Łukasz Pawlak
WYDANIE Wydanie 1.
MIEJSCE WYDANIA Warszawa
WYDAWCA Chopin University Press
ROK WYDANIA 2018
OPIS FIZYCZNY 2 płyty (CD)
KATEGORIA I TAGI
  • Płyty
  • Muzyka barokowa
  • Skrzypce i klawesyn
  • skrzypce
  • Johann Sebastian Bach
  • Bach
  • klawesyn
  • 6 Sonat na skrzypce i klawesyn
  • Zobacz także