Johann Sebastian Bach: 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014–1019 / P. Łosakiewicz, L. Stawarz
Zawartość płyty
Johann Sebastian Bach 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014–1019
CD1
I. Sonata h-moll
1. Adagio [03'44'']
2. Allegro [02'56'']
3. Andante [03'18'']
4. Allegro [03'39'']
II Sonata A-dur
5. Dolce [02'59'']
6. Allegro [03'18'']
7. Andante [03'12'']
8. Presto [04'33'']
III Sonata E-dur
9. Adagio [04'50'']
10. Allegro [03'11'']
11. Adagio ma non tanto [05'04'']
12. Allegro [04'20'']
CD2
IV Sonata c-moll
1. Largo [04'27'']
2. Allegro [04'35'']
3. Adagio [03'36'']
4. Allegro [04'39'']
V Sonata f-moll
5. [Largo] [06'04'']
6. Allegro [04'34'']
7. Adagio [02'47'']
8. Vivace [02'27'']
VI Sonata G-dur
9. Vivace [03'35'']
10. Largo [01'42'']
11. Allegro - harpsichord solo [03'21'']
12. Adagio [02'51'']
13. Allegro [03'29'']
Całkowity czas
CD 1: 48'14''
CD 2: 48'14''
Opis
"J.S. Bach – 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014-1019 to rozmowa, dialog, wzajemne nasłuchiwanie. Nagranie Pawła Łosakiewicza i Lilianny Stawarz ma wiele zalet. Co jednak najważniejsze, nie narzuca się, płynie w swoim tempie, zaciekawia, daje do myślenia. Artyści prawdziwie muzykują - gadają, dopowiadają, jakby nagle w dobrze znanych nutach Bacha odnaleźli tylko sobie znane historie."
Jacek Hawryluk, Program 2 Polskiego Radia
Johann Sebastian Bach wykorzystywał niemal wszystkie zastane formy muzyczne swoich czasów; używał ich oczywiście twórczo i czasem w sposób oryginalny. Sonata jest w jego twórczości reprezentowana bogato i różnorodnie, a wśród dzieł tego rodzaju najważniejsze miejsce zajmują sonaty z udziałem skrzypiec. Przypuszcza się, że wiele spośród nich mogło powstać w okresie działalności na dworze w Köthen - pisze Piotr Maculewicz w książeczce do płyty. - Pracodawca Bacha - muzykalny książę Leopold - otaczał się znakomitymi wirtuozami i chłonął najbardziej aktualny repertuar, w tym najmodniejszy - włoski. Na pewno wtedy powstały epokowe "Sei solo a violino", znane z autografu datowanego na rok 1720, w skład których weszły trzy sonaty i trzy partity (czyli suity lub sonaty da camera) na skrzypce solo - wyjątkowo, co podkreślał sam tytuł - senzabasso . Jednak datowanie innych dzieł kameralnych Bacha jest trudne, zachowały się bowiem na ogół tylko w rękopiśmiennych kopiach uczniów. Co ciekawe, żaden z tych utworów nie został wydany drukiem, choć zapotrzebowanie na taki repertuar było ogromne. Wybitny badacz twórczości Bacha - Christoph Wolff - przypuszcza, że powodem była bezkompromisowość autora, który nie czynił żadnych ustępstw wobec muzycznych dyletantów, a swe utwory komponował z myślą o muzykach o najwyższych umiejętnościach: zapewne o sobie i swych uczniach oraz synach.
Paweł Łosakiewicz (skrzypce) oraz Lilianna Stawarz (klawesyn) - wybitni interpretatorzy muzyki dawnej - postanowili wspólnie nagrać 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014–1019 Johanna Sebastiana Bacha, a ich mistrzowskie interpretacje potwierdzają słowa Maculewicza - utwory te powstały z myślą o muzykach o najwyższych umiejętnościach. Pełno tu ukrytych subtelności, gra artystów jest lekka i wciągająca, a zarazem doskonale oddająca intencje kompozytora z Lipska. Jest to zarazem kolejna płyta w dorobku każdego z tych utytułowanych muzyków, w ubiegłym roku Lilianna Stawarz otrzymała Fryderyka za płytę z oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo (w kategorii Album Roku – Muzyka Dawna), zaś wydany z Chopin University Press album Pawła Łosakiewicza 12 Fantazji na skrzypce solo / G. F. Telemann stanowi pierwsze polskie nagranie fonograficzne kompletu fantazji G.Ph. Telemanna.
"Zabawne… słuchając tego duetu, nieodparcie mam wrażenie przyciągania kontrastów. On – jakby chciał "mówić" za dwoje. Ona - przeciwnie; rozmarzona, za wszelką cenę pozostająca w tle. Przedziwny związek nieco kapryśnych skrzypiec i piekielnie poważnego klawesynu. Ale czy właśnie nie na tak szerokim diapazonie rozpięta jest muzyka Jana Sebastiana? Czasami wstrząsająco poważna, innym razem rozkosznie radosna. 6 Sonat na skrzypce i klawesyn… dwojga doświadczonych artystów, którym nie jest wszystko jedno"
Jacek Hawryluk, Program 2 Polskiego Radia
KOMPOZYTOR | Jan Sebastian Bach (1685-1750) |
WYKONAWCA | Paweł Łosakiewicz (skrzypce), Lilianna Stawarz (klawesyn) |
INSTRUMENT / OBSADA | Skrzypce, Klawesyn |
OPRACOWANIE / REDAKCJA | Maja Baczyńska (redaktor wydawca), Agnieszka Szczepańczyk (realizacja), Andrzej Lupa (realizacja), Katarzyna Bałdyga |
TŁUMACZENIE | Michał Kubicki |
ILUSTRACJE / OPRAC. GRAF. | Łukasz Pawlak |
WYDANIE | Wydanie 1. |
MIEJSCE WYDANIA | Warszawa |
WYDAWCA | Chopin University Press |
ROK WYDANIA | 2018 |
OPIS FIZYCZNY | 2 płyty (CD) |
KATEGORIA I TAGI |
|