Renaissance & Baroque Reminiscences
Główną ideą niniejszej płyty jest zaprezentowanie muzycznego dialogu pomiędzy klawiszową muzyką dawną a utworami współczesnymi. Dlatego zaprosiłem do współpracy kompozytorów związanych z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina: Magdalenę Białecką, Tomasza Soczka, Piotra Tabakiernika i Aldonę Nawrocką, którzy skomponowali po jednym utworze inspirowanym dziełami z XVI i XVII wieku. Do nagrania wybrałem najstarsze wiedeńskie organy Johanna Wöckherla z 1642 roku znajdujące się w kościele św. Hieronima (Franziskanerkirche). Instrument ten posiada temperację średniotonową, krótką oktawę oraz – co najciekawsze – dzielone klawisze dla dźwięków enharmonicznych, tzw. Subsemitonien, które notabene okazały się dodatkowym źródłem pomysłów twórczych. Renesansowe i barokowe reminiscencje objawiające się w zamówionych współczesnych kompozycjach uczyniły niniejsze nagranie unikatowym eksperymentem artystycznym, który pozwolił ukazać wielobarwność brzmieniową organów Wöckherla z połowy XVII wieku.
Z noty programowej Bartosza Jakubczaka
KOMPOZYTOR | Girolamo Frescobaldi (1583–1643), Magdalena Białecka (1993- ), Giovanni de Macque (ok. 1550-1614), Giacomo Fogliano (ok. 1468-1548), Tomasz Soczek (1990-), Johann Jakob Froberger (1616-1667), Piotr Tabakiernik (1986- ), Aldona Nawrocka (1977-), Johann Kaspar Kerll (1627-1693), Tabulatura Jana z Lublina (ok. 1540), Marian Sawa (1937-2005), Johann Adam Reincken (1643-1722) |
WYKONAWCA | Bartosz Jakubczak (organy) |
REALIZACJA / REŻYSERIA | Martin Macheiner |
INSTRUMENT / OBSADA | Organy |
OPRACOWANIE / REDAKCJA | Jakub Jakubaszek (redakcja, projekt graficzny i skład), Emilia Dudkiewicz (redaktor wydawca) |
TŁUMACZENIE | Żaneta Pniewska |
WYDANIE | Wydanie 1. |
MIEJSCE WYDANIA | Warszawa |
WYDAWCA | Chopin University Press |
ROK WYDANIA | 2023 |
OPIS FIZYCZNY | 1 płyta (CD) |
KATEGORIA I TAGI |
|